lördag 3 december 2011

Pepparkaksbak med Recept



God morgon alla där ute, vilken underbar dag att vakna till
och att bara kunna stiga upp... jag känner en sån glädje inom mej.
Jag läser vilket hemskt väder det är och har varit i vår södra del
av landet, med storm och strömlöst, så sårbara vi är


Välkommen att besöka min Julkalender

 Här ska ni få ett recept på Gammaldag Stark Pepparkaka
Jag kan nog säga, att de är de godaste pepparkakorna jag äter
 som de är eller med mögelost på... ja, ni måste bara testa
Galet gott till glöggen!

Gammaldags Stark Pepparkaka
4 hg Smält avsvalnat smör (jag tar bakmargarin, för den härsknar inte)
3 dl Grädde, som ska vispas
2 kkp Ljus sirap
0,75 dl Ingefära på burk
1 Knivsudd kryddpeppar
1 msk Kanel
50 gr Bikarbonat
7 dl Strösocker
Saften av en citron + rivet skal
16 dl Vetemjöl

Vispa grädden till skum
Blanda ner sirapen, röres i 3-4 minuter
Socker och avsvalnat smör, röres 3-4 min
Blanda mjöl och kryddorna
Låt degen stå över natten, svalt
Rulla bollar, sorleken ca köttbull-storlek, lägg på bakplåtspapper
Grädda i varmluftsungn
Värm ugnen till 130 gr
men när alla plåtarna sätts in skruva ner till 100 gr
Grädda ca 1 tim 15 min (Gräddningen tar lång tid)
Låt kakorna svalna på plåtarna

Det ser bökigt ut, men inte, det går fort.
Jag ställer äggklockan, sen gör jag annat...
Jag har gjort massor, en del ska jag ge bort
till de som inte kan eller orkar baka själv

Kramar till er Alla
Önskar er en underbar 2;a Advent
/Maggan

6 kommentarer:

Emelie sa...

Det där receptet såg intressant ut, kanske ska prova det nån gång :)
Ha en jättefin andra advent! :)

It's me sa...

Happy weekend..........♥.. ♥... ♥....

Lycka är ~ Onnea on sa...

Så fina bilder du tagit. trevlig andra advent!
~marita~

dalkullan sa...

Tack för receptet :)

Tror jag glimtar samma flusvampar som jag också har på din bild, jag har tre av den serien :)

Jätte söta. Nu ska jag kika i din kalender vad du har där :)

önskar dig en trevlig advent

MARIA I KOS sa...

Gott med hembakade pepparkakor . Och det blir en underbar doft i huset länge efter baket .
Jag ska försöka orka baka pepparkakor . Det är tungt med kavlandet för mina klena muskler . Ibland har jag köpt pepparkakor men det är doften och känslan jag vill ha .....
Vad kul med din julkalender :)
Kram ♥

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Men tänk om jag ställer mig och bakar pepparkakor. Blir det många, ibland tar ju degen inte slut....Men kan man ha flera ugnsformar i samtidigt...nej nu låter jag visst trött. Men ge mig svar så att jag vågar ta mig an detta projekt. Tack och godnatt...
Carin

Related Posts with Thumbnails