måndag 22 augusti 2011

Fjällen och Svamp Plockning





Varje sensommar åker vi till fjällen
för naturupplevelser





Glaciären, som är tjock is, ligger alltid kvar




Blommorna kommer lite senare här
men, då har de den njutningen kvar

Inte en regndag
 varmt och soligt hade vi
alla dagar




Vi bodde, inte så långt härifrån
i det mysiga Tärnaby




Svamp har vi också hunnit med att plocka
och det är inte vilken svamt som helst
utan Kantareller




Mmm så Gott, och det är gott om dem nu
Här ska ni få ett tipps på hur man får dem ren
snabbt och enkelt

Skär först av foten, dår jord och grus är
Tappa upp vatten (kallt eller halvljummet) i en balja eller diskho
Vispa i 3 dl vetemjöl
Lägg i svampen
Vänd dem några gånger, se så ren de blev...
Skölj bort vetemjölet och förväll dem
 Klart!

Nu är det bara ut och plocka

Kram Maggan


13 kommentarer:

Anette sa...

Hej Maggan
Men gud vilka underbara bilder du visar helt otroligt vackert:)
Plocka ni gulingar ända där uppe???
Tack för tipset om rengöring,lite jobbigt att sitta med borsten jämnt.
Ha en härlig kväll.
Kramen Anette


Ps tack så mycket för vinsten den har kommit o va så himla fin.kortet va gulligt:)

Lotta sa...

Vad är det som är vackrare än fjällen.
Vilka underbara bilder du har tagit.
Jag gillar herr kantarellbilderna också Det ser verkligen mumsigt ut.
Du är verkligen duktig på att fota.jag har kollat på dina andra bloggar med smycken.
Hur hinner du allt? Smyckena är superfina.
Ha det super Kramizzzzz

Janne i Fagerlia sa...

Fine naturbilder du viser. Har vært i Tärnaby jeg også. Koselig lite sted. Ser dere var heldige med "soppfangsten".

junhe sa...

Hej hopp, vilka härliga bilder! Vi firade vår 13:åriga bröllopsdag i Åre. Vi vandrade, åkte zipline (adrenalinkick), åt god mat & dryck. Tänk vad bra man mår i naturen och det finns inget avslappnande än att lyssna på en fors eller en sprakande brasa!!!
Ha en fortsatt bra vecka/ kram junhe

Black Iris sa...

Mmmm, så många härliga bilder..

Kram Maidi

MARIA I KOS sa...

Så vackra bilder . Härligt !
Tack för vinsten , den är så fin sjalen . Jag gillar den .
Kram ♥

Änglarna finns sa...

Gokväll!
Tack snälla för din kommentar i min blogg! Du skall veta att det värmer!
Vilken underbar blogg du har...och vilka bilder!! Otroligt!!
Önskar dej en fortsatt underbar kväll! Kram Annika

Fiffiga Systrar sa...

Åh vad mysigt ni verkar ha det i fjällen!! Där är ju så underbart! Förstår att ni njuter!

Vilket toppentips för svampen! Hade jag ingen aning om att man kunde göra så! Fiffigt! Det måste testas! Tack för tipset!

TACK också för din mysiga hälsning hos oss. Det värmer! ♥

God natt och sov så gott!

Fiffiga Systrar sa...

Kramar självklart! Jag var lite för snabb där... ;-)

Kram till dig!
Elin

Unknown sa...

Hejsan Maggan!
Vilka underbara bilder från vår vackra fjällvärld.
Vilket fiffigt sätt att rensa svamp, har jag aldrig hört förr.
Ha de gott, kram Ing-Britt

Bland Mossa och Tegelsten sa...

Hej..igen Maggan =)
Var inne på din andra blogg med alla fina smycken! Oj oj, säger jag...SÅ fint det var här MED! Så härligt ni bor och bra smak ;)
Här ska jag allt kika in fler ggr!
Ha en skön dag...Tack för ditt besök hos mig, titta gärna in igen när tid och lust finnes =)
Kramar Therese

Lilla Rummet sa...

Vilken härligt resa till fjällen ni verkar haft och så vackra bilder du tagit är som en tavla.
Ååh, kantarellerna ser så läckra ut...åt faktigt lite igår, men de hade jag köpt i affären för dyra pengar.
Ser att jag har missat din tävling, men det är ju så när man inte haft tid med bloggen som synd är.
Ha de gott
Kram Britt

Siw sa...

Vilka otroligt vackra bilder!! Sedan måste jag tala om att jag tog mig friheten att länka en bild på ditt fina utekök, hoppas det är ok?
Kram!

Related Posts with Thumbnails