söndag 9 januari 2011

Goda Gammaldags Rullrån




Jag har tänkt många gånger att skaffa
mej ett i järn, ett gammaldags rånjärn
men, jag har ändå inte kunnat
använda den på min spis
 för på hällar fungerar den inte
har jag fått veta, sant eller...







Fick av en händelse veta, att det finns elektriska
Köpte bums, sen har jag gjort kakor i flera omg
Det är så kul, jag är inte så mycket för att baka
men det här var något annat







Kakorna rullar jag ihop på en gång
kyl fingertopparna, så går det bra

Vill jag ha dem som efterrättsskålar
lägger jag dem över ett upp-och-nervänt glas
och låter dem svalna

Det vackra fatet kommer från Gårdsromatik







Det finns massor med recept
jag har prova några, med ägg
men tycker detta utan, är godast
Glömde skriva, att 1 kaffekopp (kkp)
är 1,5 dl



Här är nu bilder och recept
på rån och rånkorgar
 som jag lovat tidigare
Köp ett el-järn
ni ångrar er inte
och
De Är Så Goda




Kram Maggan

24 kommentarer:

Elin sa...

Hej!
Vad fina rånen blev. De ser även jätte smarriga ut. Kanske ska prova att göra sånna någon dag.

Ha en bra kväll!
Kram Elin

Rosor och Spetsar sa...

Så vackra rån du gjort, så fina att det är synd att äta dem.
Nallen som din man haft är så charmig.
Har själv en nalle som jag fick som liten, den har knappt någon päls kvar är omplåstrad där spånet var på väg ut, men jag älskar den. Han har sin hedersplats på hyllan ovanför vår säng.
Ha nu en fin januarivecka
Kramar
Annelie

Livsnjutaren sa...

wow, läckert. Vart köpte du det elektriska hjärnet? så häftigt med efterrätt i ätbar skål;)

Skogslyckan sa...

Rånen blir ju ljuvligt vackra! Ser riktigt läskande ut. Ha en fin start på nya veckan!
Kram Pia

Roses & Angels sa...

WOW Det där var läckert. Så vackra dom blir och ser goda ut. Hoppas du mår bra. Önskar dig en fin dag kram

Elsa och Helena sa...

Men så underbart gott det ser ut och med grädde och hallon. MUMS!! Kommer direkt på en fika:):)

Det var länge sedan jag såg ett rullrån, Farmor brukade göra sådana men det är ett minne blott. Tack för dina fina bilder.

KRAM Helena

SwedishCorner ~ DownUnder...Pernilla sa...

Mysigt med rullrån!! ...och gott :-)
Fina bilder.

God fortsättning på det nya året, Maggan!

Kram från ett otroligt regnigt Australien♥

Zinkhjärtat ♥ sa...

Men du, såå gott det ser ut! Jättefint med "efterrättsskålarna":)

Jo jag äter också medicin för hjärtat och det har funkat ganska bra tills nu. Får kanske ta och öka doseringen.

Stor Kram Annelie ♥

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Va kul med ditt rånjärn! Har ett gammaldags men nu förstår jag som du säger det går ju inte att använda på min spis...Kanske att jag måste investera i ett sådant järn om det inte är för dyrt, härligt med "korgarna".
Såg dina smycken hos Gårdsromantik här omdagen!
Skulle vilja ha men måste vänta med nya investeringar nu.....
Ha det så bra!
Carin

Måddan - Himla lantligt sa...

Hej Maggan och god fortsättning! Nu fick du mig verkligen i både köpartagen och baktagen. Sååå fina bakverk du gjort. Mina barns farmor förser mig ofta med rån och i och med att det finns elektriska så blir det ju så mycket lättare. Annars skulle jag aldrig ha vågat mig på det. Sen är ju det bedårande kakfatet en riktigt "Maud-grej" så det måste jag bara ha....

Så oerhört vackert...

Tack för det fina inlägget - det "tände" mig idag... :o)

Kramar & tankar och allt gott

Måddan

Country Hill sa...

Oj det där ser verkligen smarrigt ut blir riktigt godissugen.
Jag har inte glömt bort sifonerna men jag har varit lite hängig ett tag så det har inte blivit mycket gjort.
Ha det gott!
Kram Lena

Anita sa...

Det ser verkligen läskande ut, men jag har lite trångt om "saligheten" i köksvrån. Den senaste tillkomsten till jul, var en sodastreme, väl använd ska jag säga,(kanske nymodighetens behag)?
Tack för receptet ifall att...
Ha det gott
Kramen/ Anita

Atelje Skärvan sa...

muums,tänk om jag som nästan aldrig bakar skulle köpa ett järn.
Så glad jag blir att jag kunde glädja dig med min krans.
Kram Agneta

Vit dröm sa...

Å vad gott det ser ut och fina är de också :) Förstår att du är glad för järnet!
Kul att du lämnade en kommentar hos mig så jag hittade hit:)
Ha en toppenkväll!
Kram Anna

Drömmar och Verklighet sa...

Å, så fina och de ser ut som de hade passat i min mage :) Roligt när det är hemmagjort! Kram Anna

Maddes Drömhus sa...

De såg verkligen goda ut! De måste jag prova att baka..måste ju fixa ett järn först:) Jättevackra bilder du visar. Önskar dig en underbar morgondag.

Varma kramisar Madde

Zinkhjärtat ♥ sa...

Hej!
Tack för grattishälsningen! Hoppas att du får en riktigt bra dag.
Stor Kram Annelie ♥

Gudrun sa...

Oj, så du frestar mig. Här sitter jag och är lite sugen och så hamnar jag i detta godisland. :)
Om jag skulle ha ett sådant där järn så skulle jag nog rulla fram.:)
Hoppas vårvintern blir så där härlig som du beskrev.
Önskar dig en fin dag.

Gårdsromantik sa...

Wow så gott det såg ut - kanske jag skulle klara av det - var köpte du det?

Underbara bilder - jag lånade en till webshopen - med länk till dig :-)

Kraaam Maud

Black Iris sa...

En gång om året får jag äta rullrån och det är på sommarn när vi är i vår Jämtlands-stuga. Min kära kusin gör dessa och det är verkligen nostalgi för mig.
Att göra dem som små skålar har jag aldrig sett förut och det är ju inte klokt att få till så fina bilder av dessa läckerheter.
Jag får nog ringa "gubben" och be honom köpa ett järn på vägen hem.

Kram Maidi

Eva sa...

Ohnej! Nu väckte du ännu ett habegär! Superfina rån och rånskålar. Och mitt kökskåp blev ännu mer fullt

Bohemian sa...

This Post is making me hungry... at 1:30 in the Morning no less! *winks* And it looks beautiful too!

Dawn... The Bohemian

Unknown sa...

Hej om du splittar en grill spett i trä så kan du använda den till att rulla dina rån med så behöver du inte riskera fingrana.

Anonym sa...

Jättegott recept
Jag körde järnet på min induktionshäll och det gick jättebra.
Hls Hans

Related Posts with Thumbnails